Cheesecake med jordgubbar

Den här cheesecaken hade vi som efterrätt på midsommarafton. Serverades med mera jordgubbar såklart! Hittade receptet på Lantliv där det för övrigt alltid finns härliga och fräscha recept!


Jag använde mig av glutenfria digestivkex men är äter du gluten så kan du givetvis ta vanliga. Det går också alldeles utmärkt att välja Sukrin melis istället för vanligt florsocker om du som jag vill hålla ner sockerhalten.

Roberstons limecurd
Den här var riktigt god!

 Orginalreceptet säger lemoncurd men jag fick ju en limecurd med senaste Smakboxen så den använde jag såklart. Den var jättegod! Förresten så får du just nu stor rabatt på din första box om du startar upp en prenumeration, du betalar endast 129 kr för boxen! Använd koden MATOCHODLA, gäller till 30/6.

Ingredienser ca 10 skivor
100 g smör
200 g digestivkex ev glutenfria
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
400 g philadelphiaost
1 1/2 dl lemoncurd eller limecurd
2 dl florsocker eller sukrin melis
skalet från en citron
saften från en citron

Smält smöret. Mixa kexen i en matberedare, blanda ihop med smöret. Lägg i botten på en avlång form med bakplåtspapper. Ställ i kylen.


Lägg gelatinbladen i kallt vatten och låt stå så 10 min.


Vispa grädden, blanda i osten, limecurd, florsocker och citronsaften.

Värm upp citronsaften i en kastrull, krama vätskan ur gelatinbladen och lägg ner så de smälter. Tillsätt långsamt till gräddblandningen medans du vispar.


Bred ut smeten över kexbotten och låt stå kallt minst 5 h, gärna längre. Toppa med färska jordgubbar och lite mynta.


Cheesecake med jordgubbar

Cheesecake med jordgubbar

Cheesecake med jordgubbar




Kommentarer