Ramslökspesto

Våren är ju primörernas tid såsom tex sparris som jag älskar. Skogens gröna primör just nu är ju ramslök. Jag fick en hel påse full med ramslök av mina föräldrar som de hade plockat i skogen. Härligt!

ramslök

ramslök
Skogens primör - ramslök

Vad gör man då med ett helt gäng färska ramslöksblad?? Jo, pesto såklart! 😀. Basilikapesto känner ni ju säkert till men det är ännu godare med ramslökspesto. Man använder samma ingredienser som en vanlig pesto förutom vitlöken, den behövs ju inte då ramslöken smakar just mild vitlök.

Parmesanost eller västerbottenost, en smaksak.

Jag valde pinjenötter, går även att göra med tex solrosfrön.


Ingredienser
1/2 liter ramslöksblad
3 msk pinjenötter
1 1/2 dl olivolja + lite extra
75 g riven ost (parmesanost eller västerbottensost)
salt och peppar


Mät upp bladen, jag tryckte ihop de i ett litermått tills de nådde mitten. Lägg i en mixer tillsammans med oljan och pinjenötterna. Kör tills det blir krämigt. Tillsätt osten och kryddorna och kör lite till. Tillsätt ev lite mer olja för att få just den konsistensen du vill ha.

kitchen aid

ramslökspesto
Ramslökspesto

Häll upp i burkar och njut! 

ramslökspesto


ramslökspesto

Jag gjorde en sats med parmesanost och en sats med västerbottensost. Mycket goda båda två!

Jag ska även göra smaksatt kryddsmör med ramslök och även en ramslöksmajonäs, återkommer med de recepten såklart!



Kommentarer