Hus- och trädgårdsuppdatering

Varning för mycket bilder! 😀 Tänkte uppdatera er lite på trädgården och min grönsaksodling. Vi är ju inte på långa vägar klar med vår trädgård efter att vi byggde nytt hus men det går i alla fall framåt. Framsidan har fått en massa grus, här är tanken att det ska bli lite japaninspirerande så småningom men vi får ta lite i taget.

hjältevadshus
Ska bli fler rabatter och buskar här så småningom.
 I växthuset och i mina drivbänkar växer det på förvånansvärt bra med tanke på vädret. Vi har ju inte haft speciellt varmt hittills i maj månad tyvärr.

Tomaterna står redo för att planteras om en och en i 20 l krukor. Blir nog till helgen tror jag. Har ju även ställt in en, eller rättare sagt två pallkragar på höjden i växthuset, här ska två av tomaterna få växa. Tidigare har här växt sallat och kvar står nu dillen och spenaten. När de är uppätna ska basilikan få växa här framför tomaterna. Du kan se hur jag förberedde pallkragen HÄR.

växthusodling
Längst ner till höger blommar olivbusken. Får jag några oliver tro?

I min drivbänk med lock har jag olika sallatssorter och för första gången har jag lyckats med min spenat. Gigantiska blad och den bara växer och växer, äter spenat varje dag 😋.

spenatodling
Ruccola och spenat.

plocksallat
Plocksallat

I mina odlingslådor växer det också på. Vitlök, potatis, morötter, lök, purjolök mm mm. Sådde ju morötter i vintras för att de skulle komma upp fortare nu på våren men det misslyckades ju kan jag säga. De kom inte upp alls så nu har jag sått en ny omgång.....

Har börjat med täckodling i år. Här ser ni hur jag täckt med gräs. Kommer fortsätta att täcka med mer gräs och annat mtrl hela tiden.

Nedan vy från baksidan av växthuset ner mot huset. Vi har äntligen blivit med studsmatta också, ja tycker barnen i alla fall....


Växthuset omringat av odlingslådor och rabatter.



Ja, här nedan ser ni ena kortsidan av huset, här har vi kvällssolen. Har gjort ny rabatt längs med staketet och tanken är att här ska växa olika buskar tex olika lönnar. Men...i år är det grönsakerna som får växa här, tex potatis, spetskål och bondbönor. Till hösten är jorden redo för buskar.




Framsidan!

Ja, det var lite uppdatering, hoppas det inte blev för mycket bilder 😉



Kommentarer