Grillat fläskkött med grillsallad och tzatziki

Fredag, härligt och vilket härligt väder vi haft idag. Nu på em/kvällen så har det mulnat på men det är fortfarande varmt. Får se hur det blir imorgon när det är Göteborgsvarvet här i stan. De kan nog behöva lite svalare men vi som tittar på tycker ju det är skönt 😀. Mina barn ska springa på söndag. Min dotter springer Lilla varvet och min son Minivarvet. Kul att de även engagerar barnen tycker jag, blir en ända stor löparfest hela helgen 😉.

Men, lite mat också. Har testat en av de kryddpaster som jag fick av Santa Maria nämligen garlic paste. Tog den i tzatzikin istället för vanlig färsk och det blev faktiskt helt ok. Känner ju att det är skillnad men inget som stör alls, kan tänka mig att den blir ännu bättre i grytor eller i köttfärssås.

garlic paste

garlicpaste

Det blev givetvis grillat till tzatzikin nämligen fläskytterfilé. Rubbade den först och gav den färg runt om. Sedan fick den gå vid sidan om till 68 grader, inte längre, då blir den torr. Sprayade den då och då med Spray-flavor som är en variant på In-flavor som jag berättat om tidigare. Himla smidigt med en sprayflaska som man sedan dessutom kan fylla på med egen marinad när den tar slut.

grillad fläskytterfilé

Vi grillade också en massa grönsaker som sedan hamnade i en sallad. Det var pak choi, sparris, paprika och squash.

pak choi
Pak choi

grillade grönsaker

I botten ligger det egenodlad plocksallat, spenat och ruccola.

Grillade också fläskkarre, en favorit på grillen.


Perfekt grilltallrik!
Ha nu en härlig fredag och helg!



Kommentarer