Fisksoppa med lax och dillpaste

I senaste Smakboxen som kom så låg det med en dillpaste från Santa Maria. Har inte haft tillfälle att testa den förrän nu när jag igår gjorde en fisksoppa. De har flera olika tuber och de innehåller helt enkelt färdighackade färska kryddor i olja. Smidigt!

Dillpaste Santa maria


När jag gör soppa så brukar jag köra lite vad jag har hemma och denna gången blev det så här:

Ingredienser
laxfilé
smör
en gul lök
en bit purjolök
en stor morot
några små delikatesspotatisar
ev några sparrisar
3 dl vitt vin
4 msk hummerfond (egengjord men går även bra med köpe eller fiskfond)
5 dl vispgrädde
ca 1 msk dillpaste
salt och peppar

Skär laxen i mindre bitar, salta. Hacka den gula löken och skiva purjolöken. Fräs i smör i en kastrull. Dela moroten och potatisarna i små bitar, tillsätt till kastrullen. Fräs några minuter. 


Tillsätt övriga ingredienser (utan laxen). Låt koka ca 15 min.


Ha, ha, inte härligaste utseendet kanske :-)

Tillsätt laxen och kör 5 min till. Häll upp i skålar och dekorera med färsk lök.

Dillpasten gav en alldeles lagom behaglig smak av dill. Ska bli kul att testa även de andra tuberna med kryddor.

fisksoppa

Laxsoppa med dillpaste

Fisksoppa med lax och dillpaste.
P.S Just nu har jag en tävling på bloggen där du kan vinna en Paste-box från Santa Maria. Sista dagen att tävla idag!


Kommentarer