Dillpesto av egenodlad dill

Har totalt snöat in på min ramslökspesto som jag gjorde för ett tag sedan, den är så himla god och passar till så mycket. Tänkte utöka min pestosamling så jag gjorde även en dillpesto då jag hade rätt så mycket färdig dill i växthuset.

egenodlad dill
Egenodlad dill! :-)

Jag har gjort dillpesto en gång tidigare här på bloggen men då med mandlar, hade inga mandlar denna gången så det fick bli solrosfrön istället vilket funkade lika bra, funkar givetvis med pinjenötter också.

Ingredienser till dillpesto
1 dl mandel el solrosfrön
1 vitlöksklyfta
2 dl hackad dill
1-2 dl riven parmesanost el västerbottensost
1 dl olivolja
saften från en citron
salt och peppar


Rosta först solrosfröna i en stekpanna, passa så de inte bränns. Häll över i en mixer tillsammans med övriga ingredienser, mixa ihop och häll över i en liten glasburk. Förvara i kylskåp och ta fram och njut till tex potatissalladen (blanda ihop med färsk potatis) eller varför inte till en bit lax.

dillpesto

dillpesto




Kommentarer