Kantarelldoftande lax i ugn med lingon

Söndag redan, helgen går fort som vanligt men jag har i alla fall fått en hel del gjort ute i trädgården vilket är skönt. Har en hel framsida att anlägga vilket ju är kul men jobbigt, mycket grus och sten som ska på plats. Ni får såklart se lite senare :-)


Tänkte visa vad vi åt i torsdag vilket ju var ett recept ifrån Mathem.se med lax och kantareller. En väldigt god rätt som ju fanns med på min veckomeny som jag har börjat med nu. Var lite försiktigt med enbären då de lätt tar överhanden tycker jag. Så här gör man i alla fall:

Ingredienser
900 g laxfile
1 st purjolök
200 g kantareller
5 msk frysta lingon
5 dl vispgrädde
2 dl mjölk
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 tsk enbär
2 tsk torkad timjan
salt och peppar
smör

Sätt ugnen på 180 grader. Fräs på kantarellerna i smör en stund. Ställ åt sidan. Skär laxen i kuber och lägg i en ugnsform. Skär purjolöken i cm skivor och lägg i formen, häll över kantarellerna, timjan, lingon, krossade enbär, salt och peppar.
ekologiska lingon
Ekologiska lingon köpta på Mathem.



Koka upp grädden med mjölken och buljongtärningarna. Häll över i formen. In i ugnen 15-20 min.

Jag serverade min lax med kokt blomkål. Gott, gott!





Kommentarer