Lila sötpotatis med ugnsbakad lax

Har ni sett något så snyggt! Lila sötpotatis :-) Jag äter ju rätt så ofta vanlig orange sötpotatis och den är ju väldigt nyttig och god men den här lila sötpotatisen är nog snäppet snyggare även om smaken var likvärdig. Den är dock lite torrare i konsistensen så den passar nog inte så bra att bara koka utan man får köra den i ugnen. Den lila färgen kommer av antioxidanten antocyanin, samma som i blåbär, supernyttig alltså ;-)

Och undrar ni vad det är som är så bra med sötpotatis så kan ni läsa mitt inlägg "därför ska du välja sötpotatis framför vanlig potatis".

Lila sötpotatis
Snygg!

Sötpotatisen körde jag som vanligt i klyftor i ugnen med olivolja, salt, peppar, örtkryddor och pressad vitlök. 200 grader ca 30 min.

Lila sötpotatis
Olja, salt, peppar, örtkryddor och vitlök, redo för ugnen.

Laxen jag gjorde till blev så himla lyckad och god, den måste ni testa! Recept här:

Ingredienser
en laxfile per person
salt och peppar
ett broccolihuvud
ett halvt blomkålshuvud
en näve frysta ärtor
4 dl vispgrädde
1 dl philadelphiaost (el creme fraiche)
2 msk kräm av soltorkade tomater
1 msk flytande kalvfond

Blomkål och broccoli

Dela kålen i mindre buketter och koka några minuter, häll av vattnet och låt ånga av. Lägg i botten av en ugnsform. Häll ärtorna över.

Salta och peppra laxen.

 Lägg laxen rakt över (utan skinnet), salta och peppra.

På med gräddsåsen.
Koka ihop grädde med övriga ingredienser och häll sedan över laxen.

In i ugnen på 200 grader i 15-20 min, inte för länge då blir laxen torr.

Klart! 
Servera laxen med sötpotatisen och njut!!

Ugnsbakad lax med sötpotatis

Testa detta, verkligen supergott!



Kommentarer

  1. Hej vart kan man köpa lila sötpotatis?? Har letat överallt!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar