Biffwok med krispiga grönsaker

Jag gör ofta kycklingwok med kokosmjölk och massor av härliga grönsaker men ibland så försöker jag mig på att använda annat kött tex lövbiff eller liknande. Allt som oftast blir köttet torrt och trist tyvärr men....denna gången lyckades jag bättre och lösningen var ju inte speciellt svår ;-)

Biffwok


Ta de grönsaker du har hemma tex kål av olika slag, rotfrukter, sockerärtor, minimajs osv. Den godaste kokosmjölken just nu tycker jag är Garants kokosmjölk/grädde. Tycker också det är viktigt att smaksätta, jag brukar använda ingefära, vitlök, någon curry och ibland även citrongräs. Så här gjorde jag denna gången:

Ingredienser
en bit biff på ca 700-1000g
smör
salt och peppar
sesamolja + kokosolja
2 paket kokosmjölk
2 vitlöksklyftor
en tumbit färsk ingefära
ett citrongräs
1 msk röd currypasta
ett broccolihuvud
en stor röd paprika
2 stora morötter
en purjolök
en näve cashewnötter
salt och peppar

Börja med att skära upp köttet i mindre bitar. Bryn hastigt i smör, ska inte bli genomstekt, salta och peppra. Lägg åt sidan. Det är här det är viktigt att inte översteka, bättre då att understeka för köttet ska ju tillbaka i woken sedan och då blir det ju ytterligare kokt/stekt.

Förbered grönsakerna genom att skära upp de på det sättet du tycker är bäst.

Hacka ingefära, vitlök och citrongräset.

Häll sesamolja och kokosolja i en wokpanna och häll i ingefäran, vitlöken, citrongräset och röd currypasta, låt fräsa några minuter.

Tillsätt övriga grönsaker förutom purjolöken. Bryn på tills grönsakerna börjar mjukna. Tillsätt purjolöken och häll över kokosmjölken. Låt koka upp.

Tillsätt nötterna och köttet och låt bli varmt. Servera med tex äggnudlar, blomkålsris eller som den är.

Biffwok med krispiga grönsaker






Kommentarer

Skicka en kommentar