Äntligen är jag igång med veckomatsedel igen

Äntligen har jag tagit tag i det här med att göra en veckomatsedel. Gjorde alltid det förr men har slarvat rejält sista tiden. Det är ju himla smidigt med en veckomatsedel för då slipper du tänka varje dag på vad du ska laga, det är redan bestämt sedan tidigare.

Hur gör man då? Jo, du sätter dig en stund på söndagen och planerar. Kolla först och främst vad du har hemma i frysen och kör utefter det. Tänk på att man kan äta samma mat två dagar i rad, det gör ingenting så länge maten är god ;-) När du planerat klart för veckan så gör du en inköpslista efter recepten och sedan är det bara att åka och handla.

köttfärssås och grönsaker

Vår vecka inleddes med spaghetti och köttfärssås. Ingen spaghetti till mig förstås utan jag brukar bara steka på lite grönsaker till mig själv. Detta har vi nu ätit i två dagar och idag ska jag göra lax i ugn istället. På torsdag blir det rester, om det räcker, annars kör vi enkelt och steker på lite korv som vi alltid har i frysen. På fredag blir det hamburgare på egengjord högrevsfärs, nam, nam :-)

Brukar du veckoplanera maten??

lax i ugn
Lax i ugn med grädde och grönsaker.
Hamburgare med Big Mac dressing och sötpotatispommes.



Kommentarer