Odling av vitlök i pallkrage

Har ni satt eran vitlök?? Om inte så är det verkligen dags nu! Jag satte min igår och kände att jag var ute i sista sekund. Idag vaknade vi till -6 grader och det ska vara kallt hela veckan. Man vet ju inte med vädret i detta landet, det kanske blir milt nästa vecka och då funkar det givetvis att sätta vitlöken om inte jorden har stelnat på.

odling av vitlök
Klyftor redo för jorden.

Jag ska inte säga att jag är någon superodlare på vitlök för jag lyckas oftast inte med att få stora vitlökar vilket man ju givetvis vill. Jag har hört att det är dom stora klyftorna som ger stora vitlökar så denna gången har jag bara satt dom stora. Dom små ska jag delvis sätta i en kruka och ställa in i fönstret för att kunna njuta av den goda blasten men även sätta dom tätt i rad i odlingslådorna för att kunna njuta av blasten till våren. Visar i ett annat inlägg om hur krukodlingen går till.

Messidrome
Glömde av att beställa lökar på nätet så det blev vitlök från Plantagen i år vilket säkert går lika bra.

thermidrome



Jag förberedde jorden som redan sedan tidigare hade fått löv och gräsklipp på sig genom att tillsätta benmjöl och vedaska, blanda runt och satte sedan klyftorna 10-15 cm djupt, kanske 10-15 cm mellan klyftorna. Det blev 80 klyftor i år av sorterna Thermidrome och Messidrome. Jag täckte med lite ny fräsch jord som jag hade över i en påse och även med gräsklipp och löv för skydd under vintern och så har maskarna lite att arbeta med :-)

Nu hoppas vi på stora fina vitlökar nästa år!

vitlöksodling
Odlingen täckt för vintern.




Kommentarer