Kycklinggratäng med broccoli och spenat (LCHF)

Älskar du som jag att göra så kallade "allt i ett lådor"?? Den här kycklinggratängen skulle man verkligen kunna äta precis som den är, tillsätta mera grönsaker eller göra som jag gjorde, bara micra lite riven blomkål till så är allt klart. Gör ett stort lass när du ändå är igång så maten även räcker till matlådor till jobbet, smidigt tycker jag och risken att du äter "skitmat" blir mindre.

Börja med att lägga spenat och oliver i botten.


 Jag hade denna gången i broccoli och spenat men du kan ta vad du tycker är gott, tomater, blomkål, squash, morötter (förkoka dom först), lök, brysselkål, paprika osv osv

Lägg över dom stekta grönsakerna
Ingredienser
1 kg kycklinglårfiléer
en påse spenat
en näve oliver
en gul lök
en bukett broccoli
3-4 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
2 msk kräm av soltorkade tomater
salt och peppar
riven smakrik ost

Börja med att smöra en ugnsform och lägg i spenaten och oliverna. Skär löken i mindre bitar och gör små buketter av broccolin, stek på i smör i en stekpanna så allt mjuknar, lägg i formen.

Bryn på kycklingdelarna, salta och peppra. Kycklingen ska inte bli klar utan bara få lite färg. Lägg i formen.
Lägg över den brynta kycklingen.
Koka upp grädden, med creme fraichen och krämen av soltorkade tomater, salta och peppra. Häll över kycklingen och sprid över den rivna osten.

In i ugnen på 200 grader ca 35-40 min. 

Servera tex med blomkålsris eller precis som den är.


Över med såsen och den rivna osten.

kycklinggratäng
Fin och bubblig!


Mums, så himla god mat! Inga onödiga kolhydrater :-)



Kommentarer