Ugnsrostad sötpotatis med grillad ryggbiff och bea

I lördags när vi skulle grilla så ösregnade det så jag tog faktiskt fram min grillpanna istället. Händer inte allt för ofta men den funkar faktiskt jättebra även om den där grillkänslan försvinner lite. Gott blev det ändå! Till köttet gjorde jag ugnsrostad sötpotatis, med brysselkål och paprika. Serverade det hela med bearnaisesås från Lohmanders, ruccola och avocado.

Mycket kryddor och mycket olivolja.

Ingredienser ugnsrostade grönsaker
sötpotatis
brysselkål
röd paprika
2 vitlöksklyftor
olivolja
salt och peppar
franska örter

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala och skär sötpotatisen i klyftor och lägg i en ugnsform. Snygga till brysselkålen och tillsätt, skär paprikan i bitar. Pressa över vitlöken, ringla över rikligt med olivolja, krydda.

In i ugnen ca 35 min.

ugnsrostad sötpotatis

Ryggbiffen är enkel, salt och peppar och sedan på grillen (eller i grillpannan).

Lägg upp ruccola på en tallrik, skiva upp en halv avocado. Skär upp köttet (som fått vila ca 10 min) och lägg över avocadon. Lägg dom ugnsrostade grönsakerna bredvid och klicka upp såsen.


Till detta drack vi ett gott nytt vin. Ja, nytt för oss i alla fall. Föll ju för namnet, Grillo :-) Låter ju som ett grillvin men det var det inte. Ja, inte uttalat i alla fall men det passade bra till köttet. Snygg flaska tycker jag!

"Kryddig, fruktig smak med inslag av fat, mörka körsbär kanel, russin, örter och lakrits. Serveras till rätter av fläsk-, lamm- och nötkött"

grillo



Kommentarer