Omelett med parmesanost och parmaskinka

Äntligen fredag! Nu kan man sätta sig med ett glas rött och en bit ost, gärna parmesanost :-) Älskar parmesanost, har det i allt möjligt. Tex så är det väldigt gott att ha det på omeletten, behövs inte så mycket för det är ju rejält med smak i parmigiano regggiano.

omelett

Känner du föresten till att för att en ost ska få kallas parmigiano reggiano så måste den vara tillverkad i Parma-området i norra Italien. Samma sak med parmaskinkan, Prosciutto di Parma. Vet du hur du känner igen en äkta parmaskinka?? Jo, det är en krona på paketet och så står det Parma i kronan. Skinkorna måste vara lagrade i minst 12 månader, samma sak med osten. Båda innehåller endast naturliga ingredienser och tillverkningen och lagringen följs av stänga regler och kontroller. Gott att veta tycker jag!

Jag äter ofta omelett till lunch när jag är hemma för det är ju så himla enkelt och gott. Denna gången stekte jag på lite squash från trädgården i kokosolja, vispade ihop 2 ägg som jag sedan hällde över squashen, salta. Låt stelna, skiva över lite tomat och riv över parmesanost. Serverades denna gången med en fetaostsallad och några skivor parmaost, så himla gott och mättande!

omelett



Kommentarer