Hösten inleds med högrevsgryta med sötpotatismos

Vi har haft en härlig helg med lite trädgårdspyssel, besök av föräldrar, lite promenad i centrala Göteborg, kalas och träning. Gó blandning :-) Har ju faktiskt glömt att visa att vi har lagt gräsmatta bakom vårt nya hus. Får ta lite kort med kameran då jag bara tagit kort med mobilen än så länge men visar såklart er sedan!

Ja nu är väl hösten här även om vi fortfarande har varmt och skönt här i Göteborgstrakten. Och med hösten kommer väl grytorna? Ja, i alla fall är det så för mig, en gryta är inget gott mitt i sommaren, nä, då ska det grillas ;-)

högrevsgryta


Inledde med en högrevsgryta som förstås innehöll en massa gott rödvin, kantareller och grönsaker. Till detta blev det sötpotatismos, fantastiskt gott!

Ingredienser
en bit högrev ca 1,3 kg
smör
ett gäng smålökar, ta antingen scharlottenlökar, steklökar eller helt enkelt små gula lökar
morötter (jag använder mina egenodlade, godast såklart!)
4 dl rött vin
2 msk köttfond
2 msk vinbärsgelé
2 msk tomatpuré
kantareller (så mycket du vill)
4 färska lagerblad eller 2 torkade
salt 
peppar
färsk timjan
färsk rosmarin
vatten

Skär köttet i lagom grytbitar. Bryn i en stor stekpanna, salta och peppra, lägg sedan över i en stekgryta. Skala och skär löken i klyftor, bryn på i stekpanna och häll sedan över köttet. Skär morötterna i mindre bitar och tillsätt till grytan

Häll på vin, fond, gelé, tomatpuré, lagerblad och färska kryddor, några kvistar av varje räcker. Häll sedan på vatten så det täcker köttet och lite till.

Låt puttra på spisen i ca 2 1/2 h. Stek på kantarellerna i smör så dom gärna får lite färg, salta och peppra och häll över i grytan. Koka ytterligare ca 30 min.

Sötpotatismos är enkelt, skala och koka potatisen tills den är mjuk, tar ca 20 min. Mosa med en visp och tillsätt en klick smör och lite vispgrädde, salt och peppar.

Njut!

sötpotatismos

högrevsgryta





Kommentarer