Souvlaki på kyckling med grillad bakpotatis/sötpotatis

Hoppas ni har det bra i skitvädret.... Ja, iallafall ni som bor i Göteborgstrakten vet vad jag snackar om ;-) Riktigt usligt väder, vart tog sommaren vägen?? Regn och rusk, kan tro det är höst....

Ja, ja, nog gnällt om vädret ;-) Idag var mina föräldrar här och jag bestämde mig för att köra helgrekiskt mat rakt igenom. Älskar grekmat även om det var några år sedan jag var i Grekland nu. Tur vi ska dit i oktober! :-)

kycklingsouvlaki
Souvlaki på Weber grillspett



Det blev souvlaki på kyckling, basilikamajonäs, tomat- och fetaostsallad och bakad potatis på grillen med örtsmör. Mycket gott allting! Så här gjorde jag:

Ingredienser souvlaki
1,5 kg kycklinglårfilé
1 dl olivolja
0,5 dl rött vin
skalet och saften från en citron
1 msk torkad oregano
1 msk torkad timjan
2 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser till marinaden utan salt och peppar i en skål som rymmer all kyckling. Skär kycklingen i mindre bitar och lägg i marinaden. Låt marinera några timmar, gärna över natten.

Trä upp kycklingen på spett och grilla över direkt grill tills dom är klara. Måste tipsa om dessa otroligt smarta grillspetten från Weber, himla käckt med två "pinnar", gör att kycklingen sitter kvar och inte åker runt.

Recept på basilikamajonäsen hittar du HÄR.

Tomat- och fetaostsallad, inte så svårt, skär upp tomater och fetaost, blanda med en god olivolja, krydda med oregano, salt och peppar.

Jag grillade både bakpotatis och sötpotatis. Sötpotatis blir fantastiskt gott på grillen, så mjuk och söt i smaken.
Starta upp grillen för indirekt grillning. Picka potatisen och lägg dom på gallret, inte direkt över glöden. Kör med lock och runt 200 grader i ca 1,5 h. Servera med kryddsmör. Jag blandade smör med kräm av soltorkade tomater, lite chiliflakes och havssalt.

grekisk afton

Servera allt tillsammans och njut med ett glas rött vin!

souvlaki på kyckling
Souvlaki med sötpotatis, basilikamajonäs och tomatsallad.





Kommentarer