Laxsoppa att återkomma till

Laxsoppa återkommer jag till hela tiden, älskar verkligen lax och att kombinera den med grädde eller kokosmjölk och saffran i en soppa blir verkligen gott! Den här gången gjorde jag på kokosmjölk, hade inget vitt vin hemma så jag tog bara vatten och buljong till men det gick bra det också. Du hittar några andra varianter HÄR och HÄR. Så här blev det denna gången:

krämig laxsoppa



Ingredienser
ca 500 g laxfilé
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
1/2 blomkålshuvud
1 pkt saffran
3 dl vatten
3 pkt krämig kokosmjölk, jag kör med Garant
4 msk fiskfond 
torkad timjan
salt och peppar
smör
gräslök

Börja med att hacka lökarna. Stek i smör i en stor kastrull. Krydda med timjan, saffran, salt och peppar. Skär blomkålen i små bitar och tillsätt. Fräs någon minut och blanda sedan ner vatten och fond, låt bubbla upp och tillsätt sedan kokosmjölken. Låt småputtra ca 15-20 min.

Skär fisken i kuber och lägg i en skål, salta och blanda runt. Sjud i ca 7 minuter. Häll upp soppan i en skål och granera med hackad gräslök.

laxsoppa med kokosmjölk


Kommentarer