Chioggia - polkabetan

Mina rödbetor är nog en av dom grönsaker som gått allra bäst denna sommar. Har inte haft något fantastiskt odlingsår alls faktiskt, har väl att göra med att vi inte bodde hemma i våras förstås och så har ju huset tagit sin tid. Men.....rödbetorna är i alla fall väldigt stora och fina.

Jag brukar varje år odla typ 3 olika sorter men varje år så återkommer jag till den som heter Chioggia, även kallad polkabeta. Förutom att den har himla trevlig smak, den är inte lika stark i smaken som fullt röda betor är så är den ju fantastiskt vacker! Eller vad tycker ni??

chioggia

polkabeta

chioggia polkabeta

Jag brukar för det mesta bara koka rödbetorna och servera med en klicks smör, det är allra godast men det är också himla gott att ugnsrosta dom.

Tyvärr tappar polkabetan en hel del av sin läckra färg när den kokas......

Den här gången serverade jag dom nykokta till en kycklinggryta, typ den HÄR. Hade i en massa kantareller också, vi hittar massor just nu :-)

Så, har du inte testat att odla chioggia eller har du inte testat att odla rödbetor över huvudtaget så gör det nästa år, det är inte speciellt svårt alls!



Kommentarer