Helgrillad fläskkarré med jerkkrydda och ugnsbakad fetaost

Det är så härligt att äntligen bo hemma igen, att ha min egen grill och grilla med, den är bäst ;-) Ni grillar väl mycket nu när sommaren äntligen är här?? Har ni tips på goda grillrätter så tipsa gärna! Ni hittar alla mina grill- och bbq recept under etiketterna "grillat" och "barbeque" i högermenyn.

Den här gången blev det ett stycke kött och lite härliga medelhavssmaker. Fläskkarré med ugnsbakad fetaost, tomater och oliver.


Goda alla fyra!

Älskar mitt nya kök!

Köttet rubbade jag med en av mina goda kryddor från Kryddhuset som jag köpte på matmässan i februari. Jättegoda allihopa så hittar ni dom i affären så slå till ;-) Jag tog denna gången Reggae Jerk Grill som har toner av chili, kanel och nejlika. Innehåller också svartpeppar, lök, vitlök, kryddpeppar, paprika, timjan, oregano och muskotnöt. Mycket god!

Ingredienser köttet
1 kg fläskkarré
reggae jerk grillkrydda eller någon annan kryddblandning du tycker om
olivolja

Olja in köttet med händerna, krydda väl och låt gärna stå i kylen några timmar eller allra helst över natten.

Sätt igång grillen för indirekt grillning. Lägg köttet i mitten, släng på lite rökflis och kör tills det blir ca 70 grader. Jag hade ca 190 grader i grillen men det blir allra godast om man kör runt 130 grader, tar givetvis längre tid men blir godare. Ta sedan av från grillen och låt vila minst 10 min innan du skär upp i skivor.

Indirekt grillning blir godast och köp en köttermometer om du inte har en!

Mums!


Ingredienser ugnsbakad fetaost
en bit fetaost (eller flera)
ett gäng körsbärstomater
ett gäng oliver
oregano
salt och peppar
olivolja

Lägg fetaosten i en ugnsform, lägg tomater och oliver runt om, krydda och ringla över olivolja. In i ugnen på 200 grader ca 15 min.

Härliga medelhavssmaker.

Till detta serverade jag smörstekt färsk vitkål, mycket gott och färskpotatis.

Smörstekt färsk vitkål.

Alles zusammen!







Kommentarer