Ugnsbakad lax med spenat och sötpotatis

Fredag igen, skönt! Idag ska jag iväg på spa med mina kompisar, vi ska till Vann spa. Ska bli så skönt! Återkommer givetvis därifrån med bilder :-)


Ville tipsa er om en snabblagad rätt som jag ofta gör och som hela min familj älskar. Den är dessutom himla nyttig med laxen, spenaten och sötpotatisen. Så här lätt gör man den:

Ingredienser
laxfiléer
3 dl vispgrädde
färsk spenat
körsbärstomater
sötpotatis
olivolja
salt och peppar
franska örter
vitlök

Sätt ugnen på 200 grader.

Skär sötpotatisen i klyftor, lägg i en ugnsform och ringla över olivolja, salta och peppra och krydda med franska örter eller liknande. In i ugnen på 35 minuter.

Smöra en ugnsform och lägg rätt så mycket spenat i botten, lägg laxen över, salta och peppra. Dela tomaterna i halvor och fördela även dom över. Häll grädden i botten på formen. In i ugnen på 200 grader ca 20 min.

Njut!


Kommentarer