Hel kalkon i ugn med himmelsk sås

Efter julens magsjuka så har vi nu kvicknat till och vi har haft en liten minijulafton här hemma med familjen. Jag hade ju köpt en kalkon på 8,5 kg som var tänkt för julafton men eftersom magsjukan rådde här hemma då så fick den stå kvar i kylen och så tog jag fram den i förrgår istället. Från början var det tänkt att vi skulle bli ca 12 pers på julafton med en del storätare och killen i saluhallen där jag köpte kalkonen sa att jag skulle behöva ca 8-9 kg. Ja......det blev lite över kan jag säga, vi var 11 pers i förrgår och åt inte ens hälften, den skulle räckt till minst 20 pers skulle jag vilja säga.


ugnsbakad kalkon
Den ser inte så stor ut men den var gigantisk! ;-)

Till kalkonen blev det en sås som jag gjorde på skyn från formen, sötpotatis och brysselkål.

Ingredienser kalkon
en kalkon, hur stor beror på hur många ni är
200-300 g smör
skalet från en citron
3 pressade vitlöksklyftor
franska örter
salt och peppar
2 clementiner
en gul lök
några lagerblad
1 pkt bacon

Ingredienser sås
2 stora morötter
2 lökar
ett gäng vitlöksklyftor
3 lagerblad
2 kvistar rosmarin
innehållet från kalkonen tex halsen
någon gelé tex rödvinbärsgelé
en skvätt worcestersås
vatten
maizena
ev salt och peppar

Sätt ugnen på 220 grader. Ta ut kalkonen från kylskåpet minst en timme innan den ska in i ugnen.

Blanda ihop rumsvarmt smör med citronskal, vitlöksklyftor, örter, salt och peppar. Lyft på skinnet på kalkonen och för in smöret under skinnet, pressa neråt så det fördelas så gott det går under skinnet. Fördela resten över hela kalkonen. Salta och peppra extra över hela.

Dela clementinerna och löken och för in i kalkonens mage tillsammans med lagerbladen. Du får också gärna salta och peppra där inne.

Ta fram en stor ugnsform. Skär morötterna och löken i mindre bitar, behöver inte skalas. Släng över vitlöksklyftor, örterna och om du har inkromet från kalkonen. Lägg kalkonen över.

In i ugnen ca 15 min. Ta ut kalkonen och fördela baconskivorna över ryggen på den. Sänk ugnen till 180 grader (ej varmluft), in med fågeln igen och kör nu tills den är klar dvs 30 min per kilo. Jag körde alltså totalt min kalkon i ca 4 tim och 15 min. Ös några gånger med spadet som blir i formen.

Ta ut formen och lägg kalkonen på något stort fat tex. Ta bort baconet och skär ner i mindre bitar och lägg i formen. Täck med folie och en kökshandduk, låt stå och vila i 2 timmar, japp, 2 timmar ska det vara, detta för att kalkonen inte ska bli torr.

Under tiden börjar du med såsen. Ställ formen på spisen och kör på värmen. Låt puttra ca 15 min och rör runt samtidigt. Tillsätt vatten så det nästan kommer upp till kanten på formen. Tillsätt gelé och worcestersås. Låt nu puttra tills minst hälften av vätskan försvunnit och såsen blivit tjockare. Kan ta 30-40 min.

Sila av såsen ner i en kastrull, ställ på spisen igen och koka upp. Om du vill ha tjockare sås så tillsätt maizena. Håll varm tills det är dags att äta. Smaksätt ev med salt och peppar men det behövs troligtvis inte.

När kalkonen vilat i 2 h är det dags att skiva upp. Ta loss köttet från benen, skiva bröstfilén och lägg upp på ett fat. Ringla såsen över och häll resten i en såskaraff. Servera till ugnsrostad sötpotatis och kokt brysselkål.

Nam, nam, nam, detta var så otroligt gott, inte sista gången jag gjorde detta kan jag lova!!

kalkonkött
Det här är knappt hälften av kalkonköttet.

Köttet blev otroligt mört och fint.

kalkon med gravy
Såsen blev fantastiskt god!

Sötpotatis, kalkon, sås och brysselkål. 

kalkonmiddag
Mmmmmmm!




Kommentarer