Fläskfilé med grönpepparsås

Härligt med lördag men vilket skitväder vi har, ingen julkänsla alls men det är ju ändå rätt mysigt att kura ihop sig inomhus nu, kanske tända en brasa, baka lite gott adventsfika och fundera på vilka julklappar man har kvar att inhandla. Jag funderar även på hur jag ska tillaga kalkonen som jag hade tänkt att bjuda på julafton. Mmmm, letar runt efter recept och så småningom ska jag nog komma fram till något smaskigt ;-)

Häromdagen gjorde jag också något smaskigt nämligen fläskfilé med grönpepparsås. En klassiker men oj så himla gott! Barnen slickade nästan tallrikarna ;-)

grönpepparsås


Ingredienser
en bit fläskfilé ca 1 kg
salt och peppar
smör
1 msk grönpeppar
5 dl vispgrädde
1 msk tamarisoja (tamarisoja är en glutenfri soja)
1 tsk dijonsenap
1 msk kalvfond
salt och peppar

Skär upp fläskfilén i centimeterbreda skivor, platta till dom lite med kniven. Salta och peppra.

Smält en rejält klick smör i en stekgryta och bryn på köttbitarna runt om. Ta upp och lägg åt sidan.

Krossa grönpepparkorn i en mortel. Klicka i ytterligare en klick smör i stekpannan och stek pepparn litegrann i smöret. Tillsätt sedan grädde, soja, senap och kalvfond.

Låt koka upp och smaka av med salt och peppar.

Servera tex med ugnsrostad sötpotatis och brysselkål.

fläskfilé med grönpepparsås

Ha nu en skön helg!



Kommentarer