Södra stout - en öl från Södra Maltfabriken

Jag dricker inte så mycket öl nu för tiden utan det blir mest vin men ibland så är det ju himla gott med en kall öl. Jag fick ett smakprov på en stout häromdagen som jag och min sambo (som gillar öl mycket mer än jag) testade.

Södra Stout har lagrats sex månader på ståltank innan buteljering och dess kraftfulla smak har toner av russin, körsbär, kakao och saltlakrits. Ölet passar bäst till desserter som tex choklad och vaniljglass.


Ölen är gjord av Södra Maltfabriken ett litet microbryggeri som ägs av två ölfantaster. Hela bryggeriet är ekocertifierat vilket är ett stort plus.

södra stout

Stouten var väldigt smakrik, kraftig smak som gjorde att man inte drack speciellt mycket av den utan ett halv glas var alldeles lagom. Mycket god tyckte både jag och min sambo! :-)

Artikel nr: 30677-03
Pris: 39,90 kr
Procenthalt: 12%
Malt: Pale Ale, karamellmalt och rostad malt
Humle: Columbus och Amarillo
Södra Stout lanseras på utvalda systembolaget och på nätet i november.




Kommentarer