Ugnsbakad lax med pumpa och fetaostsås

Världens godaste fisk enligt mig är lax, älskar lax i alla dess former och som tur är gör resten av min familj det också :-) Jag kör ofta min lax i ugnen med några goda kryddor på, behöver inte alls vara särskilt avancerat. Den här gången blev det riven ost med en fiskkrydda, rivet skal från en citron, salt och peppar. In i ugnen på 175 grader ca 20 min.



Till laxen blev det butternut squash, även den i ugnen. Det är ju säsong för pumpa nu så passa på och ät. Det är ju jättegott med pumpa men jag får erkänna att jag är lite dålig på att testa olika sorter, kör bara butternut men det får bli ändring på det nu, nästa gång jag ser en annan sort i affären så ska jag köpa den ;-)

Pumpan skär du bara upp i mindre bitar, på med olivolja, salt, peppar och gärna pressad vitlök också. Pumpan kan du köra samtidigt som laxen men den tar lite längre tid, ca 30 min.

Gjorde också en kall sås till laxen. Hälften turkisk yoghurt, hälften creme fraiche, ett halv pkt fetaost, 1 msk honung, 2 msk olivolja, salt och peppar. Mosa fetaosten i en skål och tillsätt resterande ingredienser. Blir såsen för tjock så tillsätt lite grädde. Låt stå i kylen någon timme innan servering.



Kommentarer