Laxsoppa med broccoli, saffran och aioli

Helg igen och nu är hösten verkligen här. Har egentligen massor att göra i trädgården inför vårens utmaningar (berättar om det i ett senare inlägg) men börjar dagen med lite bloggande istället, det var längesedan sist ;-) Ja, bloggen har blivit lidande sista tiden och jag tänker i nästa inlägg berätta varför.

Soppa.....ja, jag gör faktiskt inte soppa så ofta mest för att jag inbillar mig att barnen inte gillar det så mycket men har man bara rätt ingredienser så äter dom ju faktiskt ;-) Fick också tipset av en kollega att mixa soppan ordentligt om du har olika grönsaker i innan du lägger ner köttet, fisken, kycklingen eller vad du nu har i soppan för då ser dom ju inte alla "äckliga" grönsaker utan dom ser bara en soppa med fisk.

Sorry för suddiga bilder, vet inte vad som hände där ;-)


Denna gången blev det en laxsoppa. Är galen i lax och skulle kunna äta det varje dag tror jag :-) Den här soppan har jag bloggat om innan men jag ändrade litegrann på den denna gången. Tog bort fänkålen, mest för att jag inte hade den hemma, lade till broccoli istället, ja det var nog enda ändringen. Receptet kör vi igen tycker jag:

Ingredienser
ca 700-800 g laxfilé
ca 2 dl skalade räkor
½ purjolök
1 st gul lök
en bukett broccoli
1 st vitlöksklyfta
1 pkt saffran
3 dl vitt vin
2 dl vatten
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
4 msk fiskfond
lite tomatpuré
torkad timjan
salt och peppar

Börja med att hacka lökarna. Stek i smör i en stor kastrull. Krydda med timjan, salt och peppar och ringla över lite tomatpuré. Fräs någon minut och blanda sedan ner vin, vatten, fond, låt bubbla upp, tillsätt saffran, grädde och creme fraiche. Låt småputtra ca 15-20 min. Efter ca 10 min lägger du ner broccolin som du först skurit ner i små träd.

Skär laxen i kuber. Salta lätt och lägg sedan ner i kastrullen. Låt sjuda till laxen är klar, ca 7 min. Det sista du gör är att tillsätta räkorna, dom får inte bli sega. Servera i skålar.

Aioli
1 ägg
1 tsk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
2 dl mild rapsolja
1 stor vitlöksklyfta
salt och peppar

Kläck ner ägget i en hög bunke, tillsätt dijonsenap och vitvinsvinäger. Låt bli rumsvarmt. Tillsätt rapsoljan och låt stå någon minut s rapsoljan flyter upp. Ställ ner stavmixern och kör några sekunder.

Häll över i en skål och pressa ner vitlöksklyftan, salta och peppra. Låt gärna stå i kylen en stund innan servering. Klicka över soppan och servera.






Kommentarer