Älskar parmesanost!

Vissa varuprover man får hemskickade är trevligare än andra, det här paketet var ett sådant ;-) Ett paket med parmesanost, direkt från Italien och Parmareggio! Mums! Den ena biten var en ska "stick" dvs avlång som man bara skär av en liten bit och smaskar i sig direkt. Antar att den inte är långlagrad men den var god ändå.

parmareggio



Godare var bit nr två som var lagrad 24 mån, mums säger jag bara! Har använt den till lite olika maträtter här hemma bland annat nedan lättlagade broccoli med parmesanost, jättegott och bra tillbehör till tex kyckling.

Parmesanbakad broccoli

Ingredienser
en bukett broccoli
riven parmesanost
olivolja
salt och peppar

Skär broccolin i mindre buketter, förväll lätt i saltat vatten ca 2-3 min. Häll av vattnet och ånga av. Lägg över i en ugnsform, ringla över olivolja, salt och peppar och riv över rikligt med parmesanost.

In i ugnen på 200 grader ca 10 min. Jag serverade min broccoli till ugnsgrillad hel kyckling och basilikamajonnäs. Mumma!

Broccoli, ugnsgrillad kyckling och basilikamajonäs.

Bit nr tre som är lagrad 30 mån har jag faktiskt inte smakat på ännu men förväntar mig en smakexplosion i munnen ;-)



Kommentarer