Kycklingwok med egenodlade grönsaker

Det är en viss känsla med att laga mat med sina egenodlade grönsaker, känns lyxigt på något sätt. Bara gå ut i trädgården och skörda det som just nu är skördeklart. Gjorde en kycklingwok häromdagen. Ja, grillen fick vila en dag ;-) Använde mig nästan bara av mina egna grönsaker, lade till broccoli och paprika men annars var det mitt eget. Så här gjorde jag:

Massa godsaker från trädgården!



Ingredienser
ett pkt kycklingfiléer
2 hackade vitlöksklyftor
en röd lök
två stora morötter
några blad svartkål
sockerärtor
två padrones eller någon annan typ av chili
ett broccolihuvud
två röda paprikor
ca 5 dl kokosmjölk, väljs så krämig som möjligt
1 msk röd currypasta
1 msk oystersås
några stänk fisksås
salt och peppar
kokosolja

Skär upp kycklingen och alla grönsaker. Smält kokosoljan i en wok och börja med att woka kycklingen tillsammans med currypastan, salta och peppra. Ta upp och lägg åt sidan.

Fortsätt att woka alla andra grönsaker i mer kokosolja. Tillsätt fisksås, oystersås och sedan kokosmjölken. Lägg i kycklingen igen och låt koka upp.

kycklingwok





Kommentarer

  1. Hejsan!

    I bästa välmening för dina läsare så vill jag säga att 1 pkt inte säger så mycket. Numera finns det otaliga storlekar på kycklingfiléförpackningar och det gäller i princip alla matvaror.

    Min fråga blir: Du som tillagat rätten vet hur mycket kycklingfilé/annat du haft i så skulle du kunna specificera så jag som läsare kan halvera/kvarta receptet för mitt hushåll? Därmed kan jag förhoppningsvis komma nära den smak som du fått fram och också rekommenderar då du lägger ut receptet.

    I rättvisans namn så tillhör kycklingfilé en av de lättare varorna att välja mängd själv av men jag har sett andra varor tidigare i recepten som skrivs 1 pkt, 1 förp och 1 burk och det är svårare för en matglad men högst ordinär matlagare att hantera.

    Jag menar inte att vara elak och tar du det så så ber jag om ursäkt redan nu.

    Mina allra vänligaste hälsningar från en trogen besökare
    Södermanland



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du påminner mig! Jag köper nästan samma paket hela tiden och tror dom ligger på mellan 800g - 1 kg, inte mer än så. Sedan är det ju så att man kan ta mer än så men även mindre utan att det påverkar. Beror ju lite på hur mycket grönsaker man har osv. Skriver oftast inte portioner för att jag tycker det är otroligt svårt att veta hur många portioner en gryta består av. Vi har ju två småbarn så dom äter ju inte en hel portion. Men just den här grytan blev det massor av portioner av, ca 8 st skulle jag gissa på. Jättebra att du skriver annars vet jag ju inte hur ni läsare tyder mina recept :-)

      Radera
  2. Jag har sett att du sällan eller aldrig skriver ut portionerna men jag vet hur många ni är i familjen och ibland är det rätter som jag tycker passar/ej passar för matlåda så då har jag räknat in lite där också så för MIN del är den biten lugn. :-)

    Det glädjer mig att du inte tog illa upp över att jag påpekade detta och du tog det helt rätt - bättre att veta än att tro sig veta nåt och det är fel. Nu är ju detta min personliga åsikt och andra läsare kanske tycker jag saknar en häst i stallet men då får det vara så helt enkelt. Jag är ingen mästerkock och när jag läser ett nytt recept så kan inte jag föreställa smakerna så jag vet att "1 burk" är 2 dl creme fraiche och inte 5. :-)

    Tack för att du tog det på rätt sätt!

    Hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera

Skicka en kommentar