Långlagad skinkstek i Crock pot med gräddsås och sötpotatis

Nu när hösten börjar närma sig (eller den är väl redan här) så börjar i alla fall jag längta efter alla härliga grytor igen. Oftast gör jag mina grytor i min Crock pot vilket blir fantastiskt gott men man kan ju faktiskt också göra olika stekar i pottan. Tex så kan man ju göra pulled pork men också den här fantastiskt goda picnicbogen som jag bloggat om tidigare.


Jag körde picnicbogen i crockpoten under ca 6 timmar, gjorde en god gräddsås på skyn och ugnsbakade sötpotatis till. Helt fantastiskt gott! Testa!

Ingredienser
en bit picnicbog
salt och peppar
en stor gul lök
en morot
2 lagerblad
några vitlöksklyftor
2 dl vitt vin
2 dl vatten
en buljongtärning (ekologisk såklart)
grädde
äppelmos

Ta fram köttet, salta och peppra väl. Lägg ner i crock poten. Funkar givetvis med en vanlig stekgryta också. Skär löken och moroten i mindre bitar och lägg runt köttet. Tillsätt övriga ingredienser, på med locket och kör på låg värme i 6 timmar.

Efter sex timmar så tar du ut köttet och lindar in det i folie. Gör sedan en sås av skyn som blivit i grytan. Sila först ner i en mindre kastrull och koka ner tills det bara är ca 1½ dl kvar. Tillsätt sedan grädde, soja, lite mer salt och peppar och gärna en klick äppelmos.

Skär upp köttet och servera med den goda gräddsåsen, kokt broccoli och ugnsrostad sötpotatis. Supergottit!



Kommentarer

  1. Det är förmodligen något jag inte ser eller har förstånd att uppfatta att jag ser men jag ser banne mig ingen skillnad på dina bilder som är fotade med mobilen, jag utgår ifrån att måndagens inläggsbild är fotad med kameran?! Jag vill därmed starkt markera att dina bilder inte på några som helst villkor är citat "kassa" slut citat. :-)

    Ha en skön helg!

    Hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, vad bra att det inte syns någon skillnad! Tack ;-)

      Radera
  2. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    SvaraRadera
  3. ¨Så lite så! Menat som komplimang, du tar alltid väldigt fina bilder oavsett om det är natur- eller matbilder. :-)

    Hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera
  4. Var citationstecknet kom ifrån framför S:et är en gåta för mig, tänk bort det är du snäll. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar