Krämig och snabblagad kycklinggryta

kycklinggryta

Älskar sådan här hyfsat snabblagad mat som passar perfekt på vardagarna. Detta är en gryta men går ändå snabbt att tillaga. Man kan tillsätta mer grönsaker om man vill, ta det du har hemma helt enkelt. Jag använde mig av kycklinglårfiléer ifrån Kronfågel. Går givetvis bra med kycklingfiléer också men jag tycker dom här är godast till gryta.
Ingredienser
1 pkt kycklinglårfiléer
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1 gul paprika
en näve oliver
en burk körsbärstomater
2 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
1 tsk sardellkräm (kan hoppas över)
torkad oregano
salt och peppar

Börja med att dela kycklinglårfiléerna i mindre bitar. Grovhacka den röda löken och paprikan.

Smält smör och kokosolja i en stekpanna och bryn kycklingbitarna i omgångar. Häll över i en stekgryta tillsammans med löken och paprikan.

Tillsätt oliver, sardellkräm, kryddorna, tomater, grädde och creme fraiche. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt puttra några minuter.

Server med tex kokt broccoli som jag gjorde här och lite ost.

krämig kycklinggryta
@Kronfågel


Om du är sugen på en liknande kycklinggryta men vill ha den mejerifri så har jag en annan variant med kokosmjölk HÄR.


Kommentarer