Pulled chicken med glutenfria majstortilla

I söndags så startade jag upp min Crock pot igen, denna gången var det en hel kyckling ifrån Kronfågel som åkte i. Jag styckade upp den först förstås (eller det kanske går att lägga i den hel??), kryddade med tacokrydda och slängde över lite öl. Efter 4 timmar så hade jag en lite annan variant av pulled chicken. I vanliga fall använder man ju sig av en bbq-sås att hälla över köttet men jag tog istället då tacokryddor och öl. Lite mildare smak som passar barnen bättre.

hel kyckling kronfågel
Hel kyckling från Kronfågel

I söndags var vi dock bortbjudna så vi åt den här rätten först igår, tacos på en måndag alltså men det gick det också faktiskt ;-)

Jag hittade ett recept på majstortilla på recept.nu vilket jag var tvungen att testa. Brukar ju oftast göra dessa tortillabröd till mig själv och så köper jag vanliga vetetortilla till barnen men nu tänkte jag att dom här majstortillan borde ju passa hela familjen. Ja, vi vuxna tyckte dom var jättegoda men barnen var tveksamma. Men men, du vet ju hur barn är, bara för att det inte var dom "vanliga" bröden dom fick så var det ju lite konstigt ;-) Så här gjorde jag iallafall:

Ingredienser pulled chicken
1 hel kyckling
salt och peppar
tacokryddor (mitt recept på hemmagjord tacokrydda hittar du HÄR)
ca 25 cl öl
en hel vitlök

Färdigstyckat!

Alla kryddor och ölen är på.
 Börja med att stycka upp kycklingen och lägg sedan alla delarna i din Crock pot (eller en gryta som funkar i ugnen). Släng i vitlöksklyftorna från en hel vitlök, du behöver inte skala dom. Krydda väl och blanda runt. Häll över ölen. Sätt Crock poten på lägsta värmen och kör ca 4 timmar. Rensa sedan kycklingen genom att ta bort ben och skinn och dela köttet med två gafflar, blanda runt med såsen.

pulled chicken
Färdig pulled chicken.

Ingredienser majstortilla
400 g kallt vatten
1 tsk bakpulver
50 g rismjöl
150 g majsmjöl
½ tsk salt
30 g fiberhusk

Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Låt stå och svälla i 15 min. Dela upp degen i 7 delar och kavla ut dom tunt med hjälp av lite majsmjöl.

Stek bröden på hög värme i en torr stekpanna någon minut per sida. Lägg på hög och täck med bakduk så dom inte torkar ut.

Servera sedan kycklingen i majsbröden tillsammans med grönsaker och guacamole. Supergott!
#kronfågel #tafågelvägen #crockpot

I samarbete med Kronfågel


Gott, gott!




Kommentarer