Kycklingwok med kokosgrädde och shiratakinudlar

shiratakinudlar

Det är väl ingen som kan komma och påstå att nudlar är vidare gott, det smakar ju faktiskt inte speciellt mycket. Nej, det är nog själva konsistensen man vill åt. Man vill ha något tillbehör till sin kycklingwok som suger upp den goda såsen. Vanliga nudlar innehåller ju väldigt mycket kolhydrater så det går bort för min del. Däremot finns det något som kallas shiratakinudlar som innehåller knappt några kolhydrater alls och knappt några kalorier heller, perfekta till 5:2 med andra ord. Nudlarna är gjorda på mjöl från konjacroten, vatten och salt, that´s it!

Jag köpte en påse härifrån lite för att testa när jag ändå skulle beställa andra saker och jag tycker faktiskt dom var riktigt bra. Sög upp såsen bra och kände ingen skillnad alls mot "vanliga" nudlar så jag kommer definitivt beställa flera :-)

Ingredienser kycklingwok
1 pkt kycklinglårfiléer
2-3 pkt kokosgrädde eller kokosmjölk (Garants är god och tjock)
blandade grönsaker, ta det du har hemma, jag använde broccoli, purjolök, paprika, morot och squash
2 msk röd currypasta
en bit färsk ingefära stor som en tumme
lite fisksås
soja
kokosolja

Börja med att skära kycklingen i mindre bitar. Skiva upp alla grönsaker.

Bryn kycklingen i kokosolja tillsammans med currypastan och hackad ingefära, gärna i en riktig wok. Ta upp och lägg åt sidan.

Bryn på alla grönsaker, ta dom som tar längst tid först och fyll sedan på med övriga. Dom behöver inte bli helt igenom mjuka eftersom dom sedan ska få puttra i kokosmjölken en stund.

Tillsätt fisksås, soja och kokogrädden/kokosmjölken. Låt koka upp och sänk värmen, låt stå och puttra några minuter medans du kokar nudlarna.

Vill du ha lite starkare wok så tillsätter du givetvis färsk chili också eller cayennepeppar eller liknande. Vi får ju anpassa oss efter barnen lite så jag hoppade över chilin denna gången ;-)

Servera till nudlarna och njut!




Kommentarer