Ugnsbakad lax med stekta grönsaker och krämig sås


Är du som jag som kan stå i flera timmar och laga mat?? Visst är det härligt! Men på helgen då förstår. På vardagarna ska det gå snabbt men jag vill inte tömma på kvalitén och smaken även om det ska gå fort. Att bara steka på lite korv och koka makaroner är inget för mig, det funkar inte! Nej, det måste ändå vara lite finess ;-)

Den här rätten som jag gjorde med lax häromdagen är just en sådan rätt. Enkel, snabblagad men otroligt god. Lax! Jag älskar verkligen lax i alla dess former! Vilken himla tur att det är så nyttigt ;-) Den här gången gjorde jag lax i ugnen, enkelt och lättlagat. Bara krydda med de kryddor du gillar och in i ugnen på 200 grader ca 20 min.

Till laxen blev det stekta grönsaker. Också superenkelt! Ta det du har hemma helt enkelt och stek på i kokosfett och smör. Krydda med olika goda och nyttiga kryddor såsom tex ingefära och gurkmeja och olika örtkryddor.

Till detta, en krämig och god sås gjord på lika delar creme fraiche, majonäs och turkisk yoghurt. Tillsätt olika örtkryddor som du har hemma (funkar tex med fryst dill), salt och peppar. Jag hade färsk dragon hemma så då tog jag det.

Ja, så enkelt kan det vara att få till en nyttig, snabblagad men väldigt god middag!






Kommentarer