Fläskfilégratäng a´la "man tager vad man haver"

Hej hopp! Hoppas ni har en härlig lördagskväll! Här har vi precis ätit, en fantastiskt god "man tager vad man haver" kycklinggryta. Det är dom som brukar bli bäst, dom som man inte "överplanerar". Skulle egentligen gjort torskrygg idag men glömde ta ut dom i tid ifrån frysen så det får bli imorgon istället. Idag har det stått storstädning på schemat. Tror inte jag städat riktigt sedan jag julpyntade, fy, det låter ju vidrigt men det är nog sant tyvärr ;-)

Har gjort om min header också....äntligen! Jag vet att kortet på mig är kass kvalitet men jag har inget bättre tyvärr. Står alltid bakom kameran och gillar inte alls att stå framför så därför finns det inte mycket att välja på ;-) Men för övrigt så blev jag rätt nöjd!

Innan såsen åkte på.

Tänkte bjuda på en annan "man tager vad man haver" maträtt nämligen en fläskfilégratäng där jag mer eller mindre slängde ner det jag hade hemma. Den blev mycket god! Testa gärna! Vore också jättekul om ni skriver en liten kommentar om ni har testat några av mina recept. Var det gott, kasst eller något annat, alltid kul att få feedback :-)

Ingredienser
2 pkt fläskfilé
kokosolja/smör
en purjolök
en näve urkärnade oliver (kärnar alltid ur själv, dom som redan är urkärnade när man köper är inget goda alls)
ett pkt fetaost
några körsbärstomater
oregano
salt och peppar
3 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl philadelphiaost
2 msk kräm av soltorkade tomater
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Börja med såsen. Koka upp grädde, creme fraiche, philadelphiaost och kräm av soltorkade tomater. Pressa i vitlöksklyftorna. Koka någon minut ställ sedan åt sidan.

Skär upp fläskfilén i skivor och bryn snabbt på båda sidor i kokosolja och smör, salta och peppra. Lägg skivorna i en smörad ugnsform.

Skiva purjolöken och fördela över köttet tillsammans med halverade körsbärstomater, oliver och fetaost i kuber.

Häll över gräddsåsen och kör in i ugnen ca 20 min. Det ska bli fin färg och det ska bubbla rejält.

Jag serverade detta med spenat, ruccola och avocado. Dom andra åt pasta till ;-)

Ha nu en mysig lördagskväll så hörs vi kanske imorgon igen!

Direkt ur ugnen.

Mums vad gott det blev!




Kommentarer