Broccoligratäg med kassler och kokosmjölk

Imorgon börjar jag jobba igen och nu har jag bestämt mig för att vara mer noga med mina matlådor som jag tar med mig till jobbet. Ska försöka äta så strikt/normal LCHF som möjligt på lunchen och under veckodagarna för att sedan kunna äta mer normal/liberalt under helgerna. I tidningen Allt om LCHF så finns det alltid en massa olika recept där det står exakt om rätten är strikt, normal eller liberal och om den inte är strikt, vad man kan ändra på för att få den strikt.

broccoligratäng

Idag har jag gjort ett recept ifrån den tidningen nämligen en broccoligratäng med kassler och i mitt fall kokosmjölk. Originalreceptet är vispgrädde men jag tog kokosmjölk istället eftersom jag också har tänkt att dra ner lite på mjölkprodukterna på vardagarna. Originalreceptet visar 7g kolhydrater/portion. Troligtvis ungefär detsamma med kokosmjölken. Så här gjorde jag:

Ingredienser
500 g kassler
500 g broccoli
1 gul lök
3 dl riven ost
salt och peppar
3 dl kokosmjölk eller vispgrädde
3 msk kokosfett eller smör

Sätt ugnen på 225 grader.

Dela broccolin i mindre buketter och koka i saltat vatten någon minut. Häll av i ett durkslag och låt rinna av. Lägg sedan i en ugnsform.

Skiva kasslern och hacka den gula löken. Smält kokosfettet i en kastrull och stek löken mjuk. Tillsätt sedan kokosmjölken, kasslern och den rivna osten. Salta och peppra.

Häll blandningen över broccolin och in i ugnen i 15 min.

Snabbt, enkelt och lättlagat och duger alldeles perfekt som lunchlådemat!




Kommentarer