Smakrik högrevsgryta med karljohan svamp

god köttgryta
Högrevsgryta med karljohan svamp.
Nu är jag igång med höstens alla grytor igen, för visst är det ju så att en köttgryta inte är speciellt lockande på sommaren men nu på hösten är det ju nästan det bästa som finns! Jag tycker det är gott när man ger grytan mycket smak så därför tillsatte jag lite goa kryddor såsom grönpeppar, curry och paprikapulver. Jag använde karljohan svamp i min gryta men det går givetvis lika bra med någon annan svamp.

Ingredienser
1,7 kg högrev
olja + smör
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk stött grönpeppar
1 tsk curry
2 tsk paprikapulver
100 g smör
1 msk tomatpuré
2-3 dl rött vin
4-5 dl köttbuljong (jag använde egengjord vilket är klart godast)
3 dl vispgrädde
en skvätt konjak
karljohan svamp
morötter


Rensa och skär upp köttet i lagom stora grytbitar. Bryn i olja och smör, salta och peppra och lägg åt sidan.

Hacka lökarna. Smält smöret i en stekgryta, tillsätt löken, grönpeppar, curry och paprikapulver. Låt fräsa på några minuter. Tillsätt tomatpurén och lägg i köttet.

Häll över buljong, vin, konjak och grädden, låt koka upp och sänk sedan värmen och låt småputtra i minst 3 timmar, gärna längre.

När det återstår en timme av koktiden så skivar du upp morötterna och tillsätter dom. Bryn på svampen, salta och tillsätt till grytan.

Jag serverade grytan till den goda brysselkålsrätten som jag skrev om häromdagen. Recept HÄR.

högrevsgryta

Min gryta stod och puttrade i ca 6 timmar så köttet bara föll isär när vi skulle äta, så himla gott! Det lönar sig verkligen att ge den några extra timmar på spisen.

högrevsgryta

Vi drack ett otroligt gott vin till grytan som bara var ett chansköp på Systembolaget. Jonny köpte vinet bara för att det hette "Martina" ;-) Men det var väldigt gott så det kommer vi absolut att köpa igen! Vinet heter Il Cuore per Martina har nr 2241 och kostar bara 69 kr på Systembolaget. Löp och köp!

il cuore per martina
Il cuore per Martina




Kommentarer