Fläskfilé i krämig sås med blomkålsmos


hel fläskfilé

Dagen efter att Livsmedelsverket precis har gått ut med nya råd, bland annat om att vi ska äta mindre kött så kör jag ett riktigt "köttigt" inlägg ;-) Ja, man kan ju säga vad man vill om deras kostråd, flera av dom är rätt så korkade tycker jag (men det är ett helt annat inlägg) men visst kan jag hålla med om att vi kanske bör dra ner på köttintaget, men......inte idag! Nä, nu ska jag ge er ett gott recept på fläskfilé. Jag hittade två fina filéer av rapsgriskött och så här gjorde jag:

Ingredienser
två fläskfiléer
en purjolök
en gul paprika
4 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl philadelphiaost
2 msk soja
2 msk sambal oelek
2 stora vitlöksklyftor
salt och peppar

Börja med att skära rent köttet från senor, salta och peppra och lägg i en ugnsform. Skiva purjolök och paprika och fördela över köttet.
 
Blanda ihop grädde, creme fraiche, philadelphiaost, soja, sambal och pressade vitlöksklyftor i en skål och häll över köttet. In i ugnen på 175 grader i ca 50 min.

Ta ut köttet och skiva det och lägg tillbaka i såsen.

Servera med blomkålsmos. Gott, smakrikt och väldigt mättande så man behöver inte äta så mycket!

 

fläskfilé med blomkålsmos






Kommentarer