Bbq-grillade spareribs och grillade lammkotletter med grekisk sallad och raita

Jag får ju försöka leva upp till min nominering jag fick häromdagen, "bästa grillinnehåll" i Matbloggspriset så därför fick ju grillen åka fram igår igen ;-) Nej, skämt åsido, grillen står framme året om men det blir mest grillning för mig när jag är ledig, dvs på semestrar och på helgen.


Denna gången fick det bli tunna revben sk sparerips på grillen. Dom fick gå länge på låg värme samtidigt som dom fick lite rökspån. Mycket goda! Grillade också på några lammkotletter och gjorde sedan en grekisk sallad och ugnsrostad sötpotatis till. En god kall sås i form av en raita blev det också.

Ingredienser spareribs
rubbing (2 tsk Colemans senapspulver, 2 tsk spiskummin, 1 tsk ingefära, 1 tsk salt, 1 tsk svartpeppar)
lite olivolja
glaze (1 msk olivolja, 2 msk äppelcidervinäger, 1 tsk Colemans senapspulver, 1 msk honung, 2 msk bbq-sås, 1 msk soja)
 
Lammkotletter
en kvist färsk rosmarin
2 vitlöksklyftor
1 dl olivolja
salt och peppar
 
Grekisk sallad
tomater
paprika
röd lök
oliver
fetaost
olivolja
rödvinsvinäger
oregano
salt och peppar

Gör rubbingen till spareribsen. Dra bort membranet bak på ribsen (se bilder här på hur jag gjort tidigare). Gnid in ribsen med lite olivolja och sedan med all rubbingen. Har du tid så låter du nu köttet ligga i kylen några timmar för att dra åt sig, om inte så börjar du förbereda grillen för indirekt grillning.


Lägg köttet på den sidan där glöden inte är, på med locket och försök hålla max 150 grader i grillen, gärna runt 130 grader. Kör tills köttet blir mört vilket bör vara runt 2½ timmar. Släng på rökspån i början av grillningen och sedan någon timme in, det bör räcka.


Färdiggrillade, nu ska lammkotletterna på.
När köttet är klart så försöker du få upp värmen på briketterna igen, dvs av med locket, öppna upp i botten och vänta några minuter. Glaza ribsen och ge dom fin färg runt om över glödbädden.

Under tiden som ribsen ligger på indirekt grillning så kan du marinera lammkotletterna. Blanda ihop ingredienserna till marinaden genom att hacka rosmarinen, pressa vitlöksklyftorna och blanda ihop med olja, salt och peppar. Blanda runt kotletterna i detta, in i en form och på med plastfolie. Låt ligga i kylen fram till ca 20 min innan grillning, dvs strax efter du grillat ribsen med glazen.

Lägg lammkotletterna på grillen precis efter ribsen och kör några minuter per sida, beror på hur tjocka skivorna är. Grillade också på lite baguetter som jag penslat med olivolja och vitlök. Underbart goda att doppa i raitan ;-)


Den grekiska salladen kan du göra en liten stund innan köttet är klart, likaså sötpotatisen, den tar ca 35 min i ugnen. Receptet på raita finns HÄR.


grekisk sallad
Grekisk sallad.







Kommentarer