Sockerfri äppelmos med kanel och vaniljsmak

äppelmos

Jag har inte jättemycket äpplen i år faktiskt, vet inte vad som hände men många av mina äpplen fick fula bruna fläckar och sedan har fåglarna kalasat på många utav dem. Men....det räcker iallafall till lite bak, lite mos och givetvis bara att äta rakt upp och  ner också.

Jag har gjort äppelmos tidigare men denna gången ville jag testa att utesluta sockret, jag tog istället Icas sötströ, smaksatte med kanel och vaniljpulver. Blev jättegott, vet dock inte hur det blir med hållbarheten men jag valde att hälla upp i lite småburkar också och frysa in så kan man ta fram när det behövs. En stor burk får dock stå i kylen, bör ju hålla några veckor iallafall :-)

Ingredienser
1½ kg äpplen (ca 1 kg efter skalning och rensning)
2 msk sötströ (stevia)
1 tsk kanel
1 krm vaniljpulver
1 dl vatten

Skala äpplena, ta bort kärnor osv och klyfta ner i mindre bitar. Lägg äpplena tillsammans med vattnet i en kastrull. Koka upp och låt småputtra tills äpplena är helt mjuka.

Ta av från plattan och använd en stavmixer och mixa slätt. Ställ tillbaka på spisen på låg värme och tillsätt övriga ingredienser, blanda runt väl och häll upp på glasburkar eller vad du nu föredrar.

Njut i såser, till höststeken, på morgonyoghurten, i baklagningen osv osv.:-)



Kommentarer