Kickstart dag 3 - Kycklingfilé med gröna grönsaker och räkomelett

Igår onsdag var min tredje dag med kickstartsveckan. Hoppas jag inte tråkar ut er men vill gärna dela med mig av detta då jag tror att det ger något och så kanske någon annan vill prova ;-) Iallfall, gårdagen bjöd på kyckling med gröna grönsaker och till middag en räkomelett. Kycklingen var mycket god, omeletten också men det kändes lite lite att äta till middag. Var rejält hungrig idag på förmiddagen men men.....man överlever ju ;-) Det är inte farligt att vara hungrig, tänk på det och förbränningen ökar, det känner jag tydligt vilket ju ger mig mer inspiration :-) Jag dricker massor med vatten emellan målen och kaffe och te är ju också helt okej!

Som vanligt är lunchen en mobilbild, ni får stå ut ;-)

Ingredienser kyckling med gröna grönsaker 1 port ca 379 kcal
75 g grön sparris
1/4 squash
50 g sockerärtor
1 msk smör
175 g kycklingkött (jag använde köttet från den grillade kycklingen från gårdagen)
salt och peppar
ev lite chiliflakes
½ dl färska örter, tex basilika, jag använde färsk spenat och basilika

Ingredienser örtyoghurt
2 msk turkisk yoghurt
½ msk sweet chili
2 msk hackade färska örter tex basilika
salt och peppar

Börja med att blanda ihop ingredienserna till yoghurten. Ställ kallt.

Dela sparrisen och squashen i mindre bitar och stek i smör i en stekpanna, salta och peppra. Använder du rå kyckling så steker du upp det också och strör över salt, peppar och chiliflakes.

Fördela de färska örterna på en tallrik och lägg grönsakerna och kycklingen över, toppa med en klick yoghurt.


Ingredienser räkomelett
1 klick smör
½ liten hackad röd lök
2 ägg
salt och peppar
100 g skalade räkor
2 msk stenbitsrom
1 msk gräddfil
ev lite dill

Smält smöret och bryn den hackade rödlöken någon minut. Vispa ihop äggen med salt och peppar och häll över löken. När omeletten börjar bli klar så lägger du över räkorna och stenbitsromen. Toppa med gräddfilen och ev lite dill.

Alla recept ifrån boken Kickstart med Ulrika.



Kommentarer