Pasta- och köttfärsgratäng och kanske årets sista båttur.....


Äntligen fick vi bra väder igen! 20 grader och sol hela dagen, skönt! Vi passade på att åka ut med båten efter jobbet hela familjen, tog med oss mat och åkte ut till en klippa. Ja, det var ju inte direkt bikinivarmt men det var ändå skönt att komma ut lite, kanske var det sista båtturen för i år :-(


Igår gjorde jag en köttfärs- och pastagratäng. Lättlagad och god och den går alltid hem hos barnen. Det är ju egentligen bara en vanlig köttfärssås som man blandar med kokt pasta i en form, slänger på lite ost och broccoli och så in i ugnen, rätt så enkelt men ändå lite variation mot den vanliga köttfärssåsen och spaghetti som jag brukar göra.

Ingredienser
en sats köttfärssås
kokt pasta tex penne
2 påsar mozzarella
förkokt broccoli

Blanda ihop pasta och köttfärssåsen i en ugnsform. Lägg i den kokta broccolin och blanda runt. Skär mozzarellan i skivor och fördela över. In i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

Jag som inte äter pasta lät en bit av gratängen vara "pastafri", dvs bara köttfärssås, broccoli och mozzarella. Jag fick istället lite sallad, tomater och fetaost till, gott gott!


Nej, dags att lägga sig tror jag. Vi som i vanliga fall är riktiga tv-nördar har inte kunnat titta på tv sedan i söndags. Vi hade ju ett enormt åskoväder som drog in natten mot i måndags här i Göteborgsområdet. Slog ut både det ena och andra nätet tror jag och Telia har stora problem med nätet. Ja, ja, det funkar ju med mobilt bredband också även om det är segare, jag kan ju iallafall få ut mina blogginlägg ;-) Godnatt!



Kommentarer

  1. Vad mysigt att bo så att man kan ta en fin båttur sådär spontant efter jobbet! Hoppas värmen håller i sig så att det kan bli många fler fina kvällar och helger.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar