Barbeguegrillad hel högrev med grillade morötter och bearnaisesås

grillad högrev

Nu tar vi ett matinlägg emellan alla Skåneinlägg tycker jag ;-) Körde långgrillning på Webern igår. Hade en bit högrev som jag ville testa att köra på grillen. Kikade lite på Youtube och hittade en variant som jag bestämde mig för att testa. Högrev kräver ju rätt så lång koktid/grilltid vad man än ska göra med den, i en gryta tex och denna biten låg på grillen i hela 4½ timme. Så här gjorde jag:

Ingredienser
en bit högrev
ca 2 dl marinad (min bestod av olivolja, soja, worcestershiresås, pressad citron, salt, peppar, pressad vitlök)
någon typ av rubbing som du gillar, jag körde på den som finns i DETTA inlägg

Ta fram köttet och om du har en marinadspurta så använder du denna, dvs sprutar in marinaden på olika ställen i köttbiten. Jag har tyvärr ingen (men måste nog köpa) så jag smetade in den i marinaden, vände och penslade då och då så den kom ner i alla skrevor och hål. Låt gärna ligga i marinaden någon halvtimme medans du tänder grillen.


Starta din grill för indirekt grillning. Grillen ska hålla ca 125 grader under hela tiden. När du fått till temperaturen så lägger du på köttet som du först har rubbat på den sidan där det inte är någon glöd. Släng på lite hickoryflis så det blir härlig rök i grillen, på med locket och kör i en timme.

Inrubbad och klar för grillen.


Efter en timme ser den ut så här.

Ta ut köttet och lägg det i aluminiumfolie. Pensla med marinaden igen. Slå ihop till ett paket och sätt i en termometer i köttet. På grillen igen och kör tills köttet kommit upp i ca 95 grader. För mig tog detta 3½ timme. Man får fixa och trixa lite med ventilerna under tiden så man håller dem 125 graderna som krävs.

Folie ca 3½ timme.
Låt köttet vila i ca 15 min innan du skär upp dem. Spara spadet som blir i foliet och ös över köttet när du skurit upp.





Den krympte rejält min lilla köttbit.

Till detta serverade jag en snabblagad bearnaisesås, recept HÄR, kokta haricot verts och grillade morötter som jag gjorde så här:

Ingredienser
morötter, gärna i olika färger
salt
olivolja
torkad timjan
dillfrön
torkade korianderblad
salt och peppar

Förkoka morötterna i saltat vatten ca 4 min, lite beroende på hur stora dem är. Blanda ihop olivolja med kryddorna och lägg i en skål. Lägg i dem varma morötterna och låt ligga en stund och dra åt sig smakerna. När sedan köttet är klart och ska vila så försöker du få upp en bra grillbädd igen och grillar morötterna några minuter på var sida.

Grillade morötter från mina odlingar i olika färger!

Den färdiga tallriken!

Alltihop blev väldigt gott! Det tar ju sin lilla tid med det här köttet så att göra det på helgen är ju ett hett tips ;-)




Kommentarer