Surdegsbakandet är igång igen

Det var verkligen länge sedan jag bakade bröd och det finns ju en naturlig anledning till det, jag äter ju själv inte bröd längre så då är det inte så lockande att baka. Men...resten av familjen äter ju bröd så nu när vi har semester så finns det ju faktiskt lite mer tid och dessutom så tycker jag att surdegsbröd är jäkligt gott ;-) Vi har gjort två olika bröd, ett rågsurdegsbröd och ett levainbröd.

surdegsbröd

Receptet till levainbrödet kommer ifrån bloggen Pain de Martin och är långt och lite krångligt men har man tid så ska man absolut ge sig på att testa det eftersom det blir så otroligt gott! Så här gör man:

Ingredienser för 2 bröd
På kvällen
50 g (1/2 dl) rågsurdegsgrund
200 g (2 dl) ljummet vatten
150 g (2 1/2 dl) vetemjöl special
50 g (knappt 1 dl) rågmjöl
 
Blanda samman rågsur, mjöl och vatten i en bunke, täck med lock eller plastfolie och låt stå lite varmt över natten (20–25 grader, 8–10 timmar).
 
På morgonen
Surdegen från gårdagen
450 g (4 1/2 dl) vatten
750 g (12–13 dl) vetemjöl special
20 g (1 msk) salt
 
Blanda i resterande ingredienser i surdegen, funkar lätt för hand men går säkert bra i maskin också. Lägg folie över och låt jäsa i 45 min. Blöt ner fingrarna och dra i varje ände av degen över till mitten, låt vila igen. Upprepa 2 gånger till med 45 min emellan. Sista gången låter man den jäsa ca 2-3 timmar.
 
Mjöla två jäskorgar, stjälp upp degen på väl mjölat bakbord och dela degen i två delar. Vik försiktigt ihop degen och lägg med skarven neråt i degkorgarna. Låt nu jäsa med bakduk ytterligare ca 2 timmar. Har man ingen jäskorg så kan man mjöla en kökshandduk och lägga i en sil.
 
Sätt ugnen på 275 grader ca 1 timme innan jäsningen är klar. Ställ gärna in en bak- eller pizzasten i ugnen samtidigt.
 
När två timmar gått så tar du ut bakstenen (lämpligt då att innan ha ställt den på en plåt så den är lätt att ta ut). Vänd ut degen på stenen, snabbt in i ugnen igen. Släng in 1 dl vatten i botten på ugnen och stäng luckan. Sänk nu till 250 grader. Sätt timern på 15 min, öppna ugnsluckan, ser brödet ut att ha fått mycket färg efter 15 min så sänk ugnen till 200 grader, kör ytterligare 20 min, öppna gärna luckan några gånger under denna tid och sedan bör bröden vara klara. Ta ut bröden och låt svalna innan du skär upp och njuter.

Det andra brödet vi gjorde är betydligt enklare (men inte mindre godare) och receptet till det hittar du HÄR.






Kommentarer