Frikadeller i tomatsås

frikadeller i tomatsås

Tycker ni det är jobbigt att rulla och steka köttbullar?? Gör då istället frikadeller, då slipper man i alla fall själva stekandet. Man bara "pluppar" i dem i en god tomatsås, väntar några minuter och sedan är det klart :-) Se dock till att tomatsåsen är riktigt god, att den har fått puttra en stund så alla sköna smaker kommer fram. Så här gjorde jag:

Ingredienser tomatsås
1 gul lök
några vitlöksklyftor
3 burkar krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 msk kalvfond
en skvätt rödvin
en skvätt balsamvinäger
en nypa socker
salt och peppar
torkad oregano
en handfull färska basilikablad, hackade
 
Ingredienser frikadeller
2 msk pofiber
1 dl vispgrädde
800 g blandfärs
1 ägg
1 riven gul lök (kan uteslutas om inte barnen är så förtjusta)
några pressade vitlöksklyftor
2 nävar riven parmesanost
salt och peppar
torkad oregano

Börja med tomatsåsen. Hacka gul och vit lök. Fräs på i en stekgryta tills löken blivit mjuk. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka upp. Låt gärna stå och småputtra så länge som det går.

Blanda ihop pofiber och grädde i en skål. Tillsätt övriga ingredienser och blanda runt.
Forma till köttbullar och lägg ner i tomatsåsen. Låt småputtra tills köttbullarna är klara.

Dekorera med några färska basilikablad och servera till tex ugnsrostad butternut squash som jag gjort här.




Kommentarer

  1. Ja, köttbullar är inte min grej så detta låter lättare. Gjorde nåt liknande från ett recept av Paolo Roberto. Lite mycket havregryn i tyckte jag men höll ihop fint och gott med en god tomatsås till.

    SvaraRadera
  2. Köttbullar i tomatsås, underbart gott! Jag har någon gång gjort en variant med kryddor åt det persiska hållet, men italienskt, med parmesan och vitlök är ju alltid toppen. Butternutsquashen såg fin ut också. Nu har jag snart ätit upp mitt sista hemodlade exemplar, men om ett par veckor är det dags att sätta årets plantor.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar