Hemmagjord vanilj- och hallonglass

vanilj- och hallonglass

I lördags när vi hade kalas för Rasmus som fyllde 2 år så åt vi en glass som jag hade gjort. En vanilj- och hallonglass, mm så gott! Eftersom jag själv är laktosintolerant så använder jag mig alltid av laktosfri grädde och mjölk när jag gör glass och jag tycker faktiskt inte det är någon speciell skillnad på smaken, tror inte de andra kände någon skillnad heller ;-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
6 dl mjölk
en vaniljstång
6 äggulor
150 g råströsocker eller sukrin gold
6 dl vispgrädde
225 g hallon (frysta eller färska)
100 g råströsocker eller sukrin gold

Värm upp mjölken med vaniljstången som du först snittar och skrapar ur fröna på (fröna ska med). Låt det nästan koka upp och ta genast från värmen. Låt stå och dra 15-20 min.

Värm upp hallon med 100 g socker i en kastrull + en msk vatten. Låt det sjuda några minuter och sila sedan genom ett durkslag. Ställ kallt och låt svalna.

Vispa äggulorna med 150 g socker tills det har tjocknat, rör ner vaniljmjölken och häll tillbaka allt i kastrullen. Sjud på svag värme, viktigt att inte låta det koka då det blir äggröra isåfall ;-)

Häll tillbaka smeten i en skål och ta upp vaniljstången. Låt krämen svalna något. Vispa grädden mjuk och vänd ner i krämen. Kör i glassmaskinen tills den är klar, det sista så rör du ner hallonkrämen. Häll över i en plastburk och ställ in i frysen någon timme innan servering.

Receptet kommer ifrån Jamie Oliver.

Det är ju så jäkla gott med egengjord glass, slår köpeglass med hästlängder! Eller vad tycker ni??

Kommentarer

Skicka en kommentar