Vilken julskinka väljer du? Med nitrit eller utan?

äkta mat

Har ni sett den nya mattidningen som har kommit, Äkta mat? En tidning precis i min smak! Den är inte överöst med recept utan handlar mycket om olika råvaror, hur man hanterar dem, när de är i säsong, olika artiklar osv. Köp den om ni inte gjort det ännu!

I just denna tidningen så läste jag en artikel om nitrit som jag tänkte dela med mig av till er. Artikeln finns även på Äkta Mat´s hemsida men om ni inte orkar läsa den så tänkte jag lite kortfattat sammanfatta den här.

Nitrit (E250) finns ju som ni kanske vet i charkvaror. Det finns mycket forskning som tyder på att nitrit har många negativa hälsoeffekter. Det är klassat som ett konserveringsmedel  och det fungerar utmärkt mot bakterietillväxt och härskning och ger lång hållbarhet åt produkten. Den främsta anledningen till varför Livsmedelsverket och charkföretagen försvarar nitrit är dock för att den har en postiv effekt på den mycket giftiga bakterien Botulinumbakterien som faktiskt kan bilda ett dödligt nervgift. I Sverige har vi dock bara haft tolv fall av botulism sedan 1969 och ingen av dem var kopplade till charkprodukter.

Nitrit bryts ner till en kväveförening som kallas nitrosaminer. Många av dessa är cancerogena. Cancerfonden publicerade en stor sammanställning 2007 som visade att man utav nitritbehandlad chark kunde få inte bara tjock- och ändtarmscancer utan också cancer i bukspottskörtel, strupe, lungor och prostata samt stroke och typ 2-diabetes.

Den största anledningen till varför livsmedelsindustrin använder nitrit är att det ger färg, konsistens och smak åt de utspädda och processade råvarorna i chark och annan färdigmat. Produkterna får det där rosa utseendet som vi har vant oss vid, så som vi tror att det ska se ut. Nitrit är också en smakförstärkare och det binder vatten så produkterna får en fast konsistens.

Om nitrit bara användes för att skydd mot botulinumbakterien så kunde nitrit uteslutas i de flesta produkter eller kraftigt minskas. De botulinumbakterier som finns i charkprodukter kan inte föröka sig vid en temperatur under 10 grader, de dör i kontakt med syre och är känsliga för salt, lågt pH och upphettning, dvs om man hettade upp produkterna och om handeln bara kunde hålla sig under dessa grader så vore det inget problem. Sverige är dock det enda landet i EU som tillåter temperaturer upp till 8 grader i kyldiskarna.

Jag tänker ofta på hur mycket olika cancerfall som vi har nu för tiden. Många i min omgivning har olika sorters cancer och jag är helt övertygad om att maten är en stor bidragande orsak till detta. All skräpmat och färdigmat, e-nummer hit och dit osv, inte bra alls tror jag. Nej, försök att hålla dig till så naturlig mat som möjligt och helst av allt ekologiskt för i Krav-märkta produkter är nitrit inte tillåtet.

Så tillbaka till frågan, vilken julskinka väljer du?? Ekologisk julskinka innehåller inga nitriter och inte heller Ridderheims e-nummerfria julskinka så mitt förslag är att du håller dig till dem ;-)


Källa: Nr 3 2013 av Äkta Mat

Vill du läsa mer om nitrit:

http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=62107

http://www.krav.se/fragor-och-svar-om-nitrit

Kommentarer

  1. Jag köpte ingen julskinka alls i år. Vi äter inte upp en hel julskinka och har valt bort det.
    Jag måste haffa mig ett nummer av Äkta Vara! Jag läser deras hemsida titt som tätt. Vi försöker hålla maten så ren som möjligt, men det är inte lätt. Det är tillsatser i så mycket idag.

    SvaraRadera
  2. Jag kör med hemma saltad julskinka, då ar man full koll på vad man tillsätter och inte. Grovsalt, vatten och lite socker så är lagen klar. Enkel instruktion för julskinka http://www.galne.se/blogg/?p=1002

    Man köper en helt naturell skinka från charken och gör allt själv, blir godast och trevligast tycker jag. I år blev det till och med en vildsvinskinka, skjuten av en jobbarkompis son. Så mer naturligt är svårt och få!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar