Pepparkaksbollar till första advent

Jisses, på söndag är det redan första advent! Tyckte nyss vi hade semester ;-) Ja, denna hösten har sprungit iväg och november som brukar vara riktigt tråkig har faktiskt gått riktigt bra. Idag är jag hemma med sjuk pojk, han är snörvlig och har ögoninflammation :-( Han äter inget men som tur var dricker han desto mer :-)

pepparkaksbollar

Tänkte bjuda er på första julreceptet så här nära inpå första advent. När Rasmus sov förut så slängde jag ihop dessa goda pepparkaksbollar. Jag brukar ju göra nyttiga kokosbollar ibland och jag körde ungefär på samma recept fast jag bytte ut lakrits- och kakaosmakerna mot pepparkadskryddor istället. Mums så gott det blev!

Ingredienser till ca 14 st små bollar
1 dl hasselnötter
1 dl mandlar
0,75 dl tranbär
2 dl dadlar
1 dl kokosflingor
2 tsk pepparkakskryddor
en nypa salt
en nypa vaniljpulver
2 msk smör
2 msk kallt vatten
kokosflingor att rulla i

Mixa nötterna ihop med tranbären i en matberedare. Tillsätt dadlarna några i taget tills allt är mixat fint. Tillsätt kokosflingor, kryddorna, smör och vatten och mixa några varv till. Det ska bli en kletig deg.

Rulla små bollar med våta händer och rulla i kokosflingor. In i kylen några timmar och sedan.....NJUT!

pepparkaksbollar

Kommentarer

  1. Krya på lillkillen!

    Håller med om att hösten gått fort, man hinner liksom inte med. Men jag längtar till julen så december är välkommen. :-)

    SvaraRadera
  2. Gillar den typen av bollar. Sött och gott med de torkade frukterna. Och med julkryddor. Nom nom!

    SvaraRadera
  3. Ååh, vad spännande dom lät. Får nog testas någon gång :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar