Min hemmagjorda granola

Granola

En av mina favoritfrukostar är kesella blandat med turkisk yoghurt, en skvätt grädde och vaniljpulver. På detta så har jag min egen müsliblandning. Denna gången valde jag dock att göra en sk granola. En granola är helt enkelt müsli som man rostat i ugnen. Du kan välja att ha i nötter, torkade bär mm, ta helt enkelt det du har hemma. För att få lite mer smak kan man smaksätta med kanel och kardemumma. Ringla lite honung och kokosolja över, det blir pricken över i:et ;-)

Ingredienser
1 dl mandlar
1 dl hasselnötter
1 dl valnötter
1 dl solrosfrön
1 hela linfrön
½ dl sesamfrön
1 dl kokosflingor
½ dl torkade tranbär
½ dl gojibär
en nypa vaniljpulver
lite kanel
lite kardemumma
2 msk smält kokosfett
honung

Kör alla bär, frön och nötter i matberedaren. Lägg ut på en plåt med bakplåtspapper, ringla över honung och smält kokosfett. Krydda. Blanda runt lite.

In i ugnen på 175 grader i ca 10 min. Passa så det inte bränns. Mina bär blev lite väl svarta, de kan man välja att ha i efteråt om man vill bevara den fina röda färgen.

Förvara i tätsluten burk och njut till frukost! (Eller mellanmål ;-)





Kommentarer

Skicka en kommentar