Ljuvligt god räksoppa med egengjord fond

räksoppa

Som ni kanske vet så älskar jag skaldjur och har gjort det ända sedan jag var liten. Hummer är ju givetvis en favorit ;-) men även räkor är ju himla gott. Att sitta och pilla räkor och doppa dem i aioli.....mums! När du äter räkor så ska du givetvis behålla skalen. Vilken smak det blir med egen fond, går ju inte att få samma smak med köpefond. Förresten vet du hur man ser om räkorna är färska??? De ska ha långa hela fina spröt, inte korta spetsiga, då har de varit frusna ;-)

Ingredienser
skal från 1 kg räkor
räkor
1 stor morot
1 gul lök
1 msk tomatpuré
6 dl fiskbuljong (fond el tärning)
1 dl vitt vin (funkar med matlagningsvin)
3 dl vispgrädde
olivolja
salt och peppar
en liten skvätt cognac (kan uteslutas och var försiktig med mängden)

Fräs räkskalen i en stor kastrull i oljan. Tillsätt fint hackad lök och morot och tomatpurén. Rör runt och låt fräsa några minuter.

Tillsätt buljongen och vinet och låt sjuda 10 min. Sila av ner i en annan kastrull.

Tillsätt grädde och koka ytterligare 10 min så den tjocknar. Smaka av med salt och peppar och lite lite cognac.

Lägg upp i en soppskål/tallrik med räkor i botten och lite dill på toppen.




Kommentarer

  1. Ser jätteläckert ut. Och egen fond! Du är ju makalös;-)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar din blogg oerhört mycket och tycker det är lite tråkigt att det blir färre och färre inlägg. Jag hoppas det bara är en sån period så det inte ligger till så att du sakta men säkert avvecklar denna till förmån för facebook och instagram och allt vad det heter. Har själv inte allt sånt där utan är en "bloggoman" och gillar det. :-) Hur det än ligger till så tack för en underbar blogg! Med vänliga hälsningar från Södermanland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig. Kul att du gillar min blogg. Nej då, har inga planer på att lägga ner. Det är helt enkelt så att tiden inte alltid räcker till. Jag har ju småbarn och allt vad det innebär tar ju lite tid. Dessutom tycker jag inte det är så himla kul att ta matkort nu när mörkret kommer, dom blir inte så bra. Hoppas du fortsätter och läser trots lite färre inlägg :-)

      Radera
    2. Jag kommer allt fortsätta att läsa din blogg och jag är glad att det inte handlade om avveckling för då finns det nåt att se fram emot. Ha det gott och tack för svaret! :-) Hälsningar Södermanland

      Radera
  3. Ser fantastiskt god ut, den måste jag testa! Du har en väldigt trevlig blogg!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar