Långlagad fläskytterfilé i crock poten

Ja, i helgen gav jag mig på Crock poten igen. Denna gången blev det en hel bit fläskytterfilé som fick åka ner i grytan. 7 timmar fick den stå och gotta sig och jisses vad mört och gott köttet blev! Av fonden som blev i grytan gjorde jag en god sås och till detta blev det ugnsrostade jordärtskockor och pumpa. Köpte för ovanlighetens skulle en annan sorts pumpa. Brukar ju alltid köra med butternut squash men hittade en annan sort som jag tror hette "Muscat". Mycket god den också, kunde faktiskt inte känna så stor skillnad på dem alls ;-)

pumpa muscat


Ingredienser långlagad fläskytterfilé
1 pkt fläskytterfilé (går givetvis bra med fläskfilé också)
25 g smör
4 st sardeller
rivet skal från en citron
1 kvist färsk rosmarin
salt och peppar
muskot
en hel vitlök
2 dl vitt vin
2 dl kycklingbuljong

Börja med att rensa köttet. Blanda ihop smör, hackade sardeller, citronskal och hackad rosmarin. Gör ett snitt längs med köttet eller stick in kniven och gör lite småsnitt här och var. Tryck in smörblandningen i hålen och kleta in köttbiten med det som blir över. Salta och peppra och krydda med muskot.

Lägg köttet i Crock poten, häll över vin och buljong och tillsätt hela vitlöksklyftor. Ställ på låg temperatur och kör i ca 7 timmar.

När köttet sedan är klart tar man upp det och silar av skyn och gör en god sås på den. Jag tog i grädde, creme fraiche, philadelphiaost, äpplemarmelad, soja och lite mer kryddor.

Till köttet serverades ugnsrostad jordärtskocka och pumpa. Gott, gott!!


Kommentarer

  1. Benfri fläskkotlett - inte fläskytterfile. Fläskytterfile är ett begrepp skapat av köttbranschen för att haka på filetrenden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju möjligt att det är så men jag skriver det som står på paketet ;-)

      Radera
  2. Mums, vad gott det ser ut! Det receptet spar jag till kommande crock-pot-middagar. :-)

    SvaraRadera
  3. Utskuren kotlettrad, fäskytterfilé, fläskhare, benfri kotlettrad.. Kärt barn har många namn.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar