Köttbullar och brunsås med stekta grönsaker

Fredag igen! Härligt va?! Kom hem tidigare från jobbet idag och sitter och njuter för mig själv en stund i ett lugnt och stilla hus, sambon hämtar barnen idag så snart blir det fullt hus igen ;-) Inga speciella planer för helgen faktiskt vilket känns riktigt skönt. Jag tänkte ge mig på min slökokare imorgon igen, denna gången med en högrevsgryta, kan bli riktigt gott tror jag ;-)

köttbullar i brunsås

 
Kommer ni ihåg att jag för ett bra tag sedan visade er att man faktiskt inte alls måste ha spaghetti till köttfärssåsen utan det går lika bra med lite goda stekta eller grillade grönsaker? Inlägget hittar du HÄR. Samma sak gäller ju givetvis för en mängd andra rätter såsom tex köttbullar, brun sås och potatis. Det är jättegott med potatis men ......jag hoppar nästan alltid över potatisen och gör något annat istället, tex stekta grönsaker. Underskattat tycker jag, det är jättegott med stekta grönsaker. Denna gången blev det blomkål, röd paprika, skogschampinjoner och purjolök. Krydda med lite goa örtkryddor, kanske lite pressad vitlök och stek i smör eller kokosolja. Gott gott!

rulla köttbullar med sprits

Förresten så fick jag ett jättebra tips ifrån appen "Kokbokshyllan" när det gäller det här med att rulla köttbullar vilket jag själv tycker kan vara lite kletigt och långtråkigt. Leif Mannerström brukar använda en sprits istället och trycka ut sina köttbullar. Jättesmidigt! Du fyller helt enkelt spritsen med färsen och trycker sedan ut en lite boll i handen, forma lite lätt och snabbt (en köttbulle måste inte vara helt rund!) och lägg sedan på ett oljat fat. När hela fatet är fyllt så är det bara till att "hälla" av dem ner i stekpanna. Smidigt va?!

Nu får ni ha en trevlig fredag så hörs snart igen!!

P.S Grattis till Maria som driver bloggen Made by Mary som fick priset "Folkets val" i årets stora Matbloggspris. Gå in och kika, hon har en grymt snygg blogg tycker jag!

Kommentarer